چگونه تبدیل به یک کوچ شوید: راهنمای نهایی در 9 مرحله
فهرست مطالب
چگونه تبدیل به یک کوچ شوید: راهنمای نهایی در 9 مرحله
با مجموع فروش جهانی بیش از 2.8 میلیارد دلار در سال 2019، صنعت کوچینگ در حال رونق است. فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF) تخمین می زند که در سال 2019 حدود 71000 مربی وجود داشته است که نسبت به سال 2015 افزایش 33 درصدی را نشان می دهد. مطالعه سال 2021 خود ما تخمین می زند که تا 120000 نفر در سراسر جهان وجود دارند که خود را به عنوان کوچ معرفی می کنند و تمام یا بخش قابل توجهی از درآمد خود را از مربیگری به دست می آورند.
(Passmore, 2021)
اگرچه صنعت کوچینگ تحت تأثیر COVID-19 قرار گرفته است، پاسخ دهندگان نظرسنجی ICF “بسیار مطمئن هستند” که صنعت مربیگری از این همه گیری قوی تر بیرون خواهد آمد. تحقیقات خود ما نشان می دهد که همه گیری جهانی نقطه عطفی را رقم زده است.
در حالی که قبل از این روند رو به رشدی به سمت مربیگری دیجیتال وجود داشت، همهگیری این روند را تسریع کرده است، به طوری که تقریباً 90٪ از مربیان اکنون انتظار دارند مربی آنلاین شوند. این مربیان مزایای کاهش زمان سفر، انعطاف پذیری و توانایی ارائه راه حل مقرون به صرفه را برای خود و مشتریانشان تشخیص داده اند (Passmore, 2021).
آیا دوست دارید در صنعت کوچینگ کار کنید؟ راهنمای 9 مرحله ای نهایی ما برای مربی شدن را کشف کنید.
مرحله 1: درک کنید که کوچینگ چیست – و چه می کند؟
در حالی که شباهت هایی بین مربیگری، راهنمایی، مشاوره و روان درمانی (یعنی درمان، مشاوره) وجود دارد، اما تفاوت های بسیار متمایزی نیز وجود دارد. فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF)، کوچینگ را اینگونه تعریف می کند: “همکاری با مشتریان در یک فرآیند فکری و خلاقانه که آنها را الهام می بخشد تا پتانسیل شخصی و حرفه ای خود را به حداکثر برسانند”. در CoachHub، ما بر اساس بررسی سیستماتیک تعاریف استفاده شده در صنعت طی بیست سال گذشته، تعریف خود را داریم.
از آنجایی که کوچینگ مربوط به کار با کل وجود فرد است، مربیان نه تنها باید با رفتارها و مهارت ها کار کنند، بلکه باید بتوانند افکار و احساسات را نیز کشف کنند. با این حال، مربیان همچنین باید تشخیص دهند که چه زمانی یک مشکل فراتر از حوزه کوچینگ است، مانند حوزه سلامت روان.
در CoachHub ما در مورد مرزهای بین کوچینگ و درمان شفاف هستیم. با کمک تیم روانشناس خود راهنمایی ایجاد کردهایم که نشان میدهد به چه چیزهایی باید توجه کرد و چه زمانی و چگونه به هر یک از حرفههای کمکی دیگر می توان دست یافت.
مرحله 2: به این فکر کنید که چرا می خواهید مربی شوید؟
قبل از تحقیق در مورد برنامه های آموزشی و سازمان های صدور گواهینامه، لحظه ای به این فکر کنید که چرا می خواهید مربی شوید. مطالعات نشان می دهد که کوچینگ می تواند از جمله باعث افزایش اعتماد به نفس، دستیابی به هدف و رفاه روانی کارکنان شود. و در سمت کسب و کار، شرکت ها می توانند حفظ کارکنان بهتر، مشارکت بالای کارکنان و افزایش درآمد را مشاهده کنند.
چرا به مربی شدن علاقه دارید؟ تعریف «چرا» به شما این امکان را می دهد که در مورد سفر خود موفقیت بیشتری داشته باشید.
مرحله 3: در مورد نوع مربیگری که می خواهید ارائه دهید فکر کنید.
کوچ های متنوعی در صنعت کوچینگ وجود دارد. این تا حد زیادی نتیجه روش ها، چارچوب ها و ذهنیت های مختلف است. قبل از متعهد شدن به یک مدل، توصیه می کنیم برنامه هایی را بررسی کنید که به شما در چندین مدل آموزش می دهند. به این ترتیب شما به بهترین وجه می توانید به جای تمرکز آنها بر روی یک راه حل یا مدل واحد از آموزش خود، با نیازهای مشتریان خود سازگار شوید.
قبل از سرمایه گذاری در آموزش یا ثبت نام در یک برنامه گواهینامه مربیگری، باید در نظر بگیرید که چه نوع مربی می خواهید باشید. همچنین به این فکر کنید که ترجیح میدهید با چه افرادی کار کنید و به کدام بخش خدمات دهید، به عنوان مثال یک بخش تجاری یا یک بازار فرعی، مانند تیم های بازاریابی در شرکت های حقوقی.
مرحله 4: تصمیم بگیرید که آیا می خواهید آموزش دهید، بیشتر آموزش دهید یا گواهینامه بگیرید.
در یک صنعت نوین مانند کوچینگ، گواهینامه ها ممکن است ضروری تلقی نشوند. افرادی هستند که معتقدند بدون داشتن گواهینامه می توانید یک مربی موفق باشید. اما بازار در حال تغییر است. شرکت ها و مشتریان بیشتری انتظار دارند مربیانشان گواهینامه دریافت کنند. البته در همه بازارها گواهینامه وجود دارد. بهترین گزینه ها دوره هایی هستند که توسط یکی از نهادهای اصلی مربیگری جهانی، EMCC Global یا ICF معتبر هستند.
این به شما امکان می دهد اطمینان حاصل کنید که دوره شما با الزامات این نهادها مطابقت دارد و اعتبار شما را بیش تر می کند. همچنین ارزش این را دارد که به شهرت آموزش نیز توجه شود.
مرحله 5: مقامات گواهی مختلف را مقایسه کنید
گواهینامه کوچینگ می تواند به تمایز مربیان برتر از متخصصان میان رده کمک کند. اگر تصمیم دارید گواهینامه مربیگری را دنبال کنید، باید برنامه ای را انتخاب کنید که توسط یک آژانس گواهی تایید شده است که اساساً برنامه آموزشی را تأیید می کند.
مرحله 6: برنامه های مختلف کوچینگ و صدور گواهینامه را ارزیابی کنید.
برنامه های آموزشی فردی را می توان توسط نهادهای صدور گواهینامه ذکر شده در بالا تایید کرد. به عنوان مثال، برای یافتن برنامههای معتبر ICF، میتوانید از سرویس جستجوی برنامه آموزشی، یک فهرست رایگان تهیه کرد.
هنگامی که یک برنامه توسط یک نهاد صدور گواهینامه معتبر تأیید می شود، به این معنی است که برنامه درسی به طور کامل بررسی شده است تا اطمینان حاصل شود که با تعریف سازمان صدور گواهی مربیگری، شایستگی های اصلی و اخلاقیات مطابقت دارد. هنگام مقایسه برنامه های کوچینگ، چند سوال وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:
-چه نوع برنامه ای را ترجیح می دهید؟
دو گزینه در ICF وجود دارد: ACSTH و برنامه های آموزشی مربی معتبر (ACTP). این برنامه ها با صلاحیت های ICF همسو هستند. برنامه های EMCC یکسان است. به طور معمول، برنامههای ICF در قاره آمریکا و برنامههای EMCC در اروپا بهطور گستردهتری شناخته شدهاند، که نشاندهنده اندازه عضویت هر دو سازمان در کشورهای متبوعشان است.
-کدام روش تدریس را ترجیح می دهید؟
چگونه بهتر یاد می گیرید؟ آیا آموزش مجازی را دوست دارید یا از یادگیری حضوری بهره می برید؟ از این تنظیمات برای انتخاب برنامه خود استفاده کنید.
-آیا دوست دارید در زمینه مربیگری تخصص داشته باشید؟
شما مجبور نیستید فوراً در مورد یک موقعیت شغلی تصمیم بگیرید، اما به عنوان گام دوم در توسعه مربیگری خود، پس از تأیید اعتبار، ادامه تحصیلات بیشتر در منطقه مورد نظر شما می تواند مفید باشد. اما باز هم باید مواظب آنچه به شما وعده داده می شود باشید. بسیاری از ارائه دهندگان آموزش مدل های شخصی را ارائه می دهند. بنابراین، قبل از ثبت نام، در مورد تحقیقاتی که مدل را پشتیبانی می کند، پرس و جو کنید.
مرحله 7: ساعت ها برای مدرک کوچینگ خود زمان بگذارید و یک امتحان را قبول شوید.
صرف نظر از سازمان صدور گواهینامه ای که با آن کار می کنید، باید تعداد مشخصی از ساعات تجربه مربیگری را هنگام درخواست گواهینامه نشان دهید. اولین مسیر صلاحیت ، متقاضیان را ملزم می کند «حداقل 60 ساعت آموزش مختص مربی، حداقل 100 ساعت تجربه مربیگری با مشتریان، و حداقل 10 ساعت مربیگری مستقل داشته باشند. و حداقل سه ماه تمام شده باشد.»
علاوه بر ساعات مربیگری، باید یک آزمون دانش را نیز بگذرانید که درک شما از مربیگری، شایستگیهای اصلی برنامه و دانش شما از آییننامه اخلاقی سازمان صدور گواهینامه را ارزیابی میکند.
مرحله 8: رویکرد منحصر به فرد خود را برای کوچینگ کشف و بیان کنید.
وقتی خدماتی را به مشتریان خود ارائه می دهید، آنها می خواهند درباره رویکرد شما بیشتر بدانند. شما باید رویکرد مربیگری خود را ارائه دهید تا خود را در صنعت متمایز کنید. مربیان بالقوه باید ارزش تخصص شما و اینکه چگونه کار شما بر اساس شواهد علمی استوار است را درک کنند.
مرحله 9: مربیگری را به تنهایی ارائه دهید و/یا به پلتفرمی مانند CoachHub بپیوندید.
قبل از ارائه خدمات کوچینگ خود، باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید مربیگری خود را به طور مستقل ارائه دهید و/یا با پلتفرمی مانند CoachHub ثبت نام کنید. مربیان پلتفرم ها می توانند ساعات کاری خود را سازماندهی کنند، از هر جایی کار کنند و از نرم افزار استفاده کنند.
برای تبدیل شدن به یک مربی ، متقاضیان باید دارای گواهینامه از یک انجمن برجسته، بیش از شش سال تجربه رهبری و حداقل 500 ساعت مربیگری باشند. البته، بسیاری از مربیان هر دو را انتخاب می کنند تا به صورت خصوصی کار کنند و در عین حال از کار کردن برای پلتفرم ها سود می برند.
پس از پایان همه گیری کرونا، صنعت مربیگری به رشد خود ادامه خواهد داد. با تغییرات سریع تکنولوژیکی و نیاز به آموزش از راه دور، IBISWorld پیشبینی میکند که بسیاری از شرکتها از مربیگری و آموزش کسبوکار ارائه شده توسط این صنعت استفاده خواهند کرد. اگر به مربی شدن علاقه دارید، ابتدا باید بفهمید که کوچینگ چیست، و چرا می خواهید مربی شوید.
از مقالات دیگر سایت آلفاکوچ نیز استفاده کنید.