کوچینگ کسب و کار
همه چیز درباره ی کوچینگ کسب و کار!
بیزینس کوچینگ (کوچینگ کسب و کار) چیست؟
در حالت کلی بیزینس کوچینگ (کوچینگ کسب و کار) یک ابزار بسیار قدرتمند است که به افراد کمک میکند که در کسب و کارشان به موفقیت برسند. بیزینس کوچ ها معمولا به صاحب کسب و کار کمک میکنند تا به درکی عمیقتر از توانمندیها و نقاط قوت خود دست یافته و نسبت به هدف های شخصی و کسب و کارشان آگاهی بیشتری نیز کسب کنند. تیم آلفا کوچ سعی کرده در این بخش تمامی سوالات مربوط به کوچینگ کسب و کار را پاسخ دهد، در ادامه با ما همراه باشید.
امروزه با کمی جستجو در اینترنت و دنیای مجازی، تعداد زیادی از سایت ها را می یابیم که ادعا میکنند میتوانند کاری کنند که کسب و کار ما متحول شود. البته بیشتر آنها راهکارهایی ارائه میدهند که بیش از حد کلینگر و عمومی بوده و در عمل تاثیر چشمگیری ایجاد نمیکنند. به عبارت دیگر آنچه اکثر این سایت ها ارائه میدهند به صورت منحصربه فرد برای کسب و کار و نیازهای ما طراحی نشده و کارائی خاصی نیز ندارند. اینجاست که بیزینس کوچینگ به کمک کسب و کار ها می آید. در ادامه به معنی دقیق این جمله پی میبریم.

چرا از کوچینگ کسب و کار باید بهره ببریم؟
برای بحث در زمینه کوچینگ کسب و کار باید گفت معمولا هیچ فرقی نمیکند که صاحب کسب و کاری باشید که مشکلات بسیار زیادی دارد یا یک کسب و کار موفق که قرار است از موقعیتی که دارد هم فراتر رفته به موفقیت های بیشتری دست یابد. حتی اصلا اهمیتی ندارد که کارتان را تازه شروع کردهاید یا در اواسط راه هستید و چندان هم بیتجربه نیستید، یک شرکت کوچک و تازه کار هستید یا یک برند بزرگ و خوش آوازه، معمولا بیزینس کوچینگ به صورت همیشگی به رشد و ارتقای روز افزون کسب و کار شما کمک بسیاری خواهد کرد.
معرفی گروهی از افراد که میتوانند در بیزینس کوچینگ موفق شوند:
مشاوران مالی
معمولا مشاوران مالی برای پروژهها و ارتباطات بلند مدت بسیار مناسب هستند. آنها توانایی درک چگونگی ایجاد روابط قوی با مشتریان خود بر پایه اعتماد و احترام متقابل را دارند.
حسابدارها
معمولا حسابدارها اعداد و ارقام را به خوبی درک میکنند و در مورد ایدههایی که روی کاغذ خوب به نظر میرسند، از همه ی جوانب بررسی میکنند. به این معنی که آنها قادر به گوش دادن به نیازهای افراد مراجعه کننده خود هستند. بدون اینکه وارد راهبردهای تجاری جدید و هیجانانگیز شوند.
صاحبان کسب و کار
معمولا صاحبان کسبوکار چه افرادی که صاحبان فعلی و چه آن افرادی که بازنشسته شدند یا در حال بازنشستگی هستند. میتوانند بیزینس کوچ های بسیار خوبی باشند. آنها درک مناسبی از ابتدا و انتهای اجرای یک کسبوکار دارند و دیگر صاحبان کسبوکار نیز معمولا به آنها اعتماد میکنند.
مشاوران کسب و کار
معمولا مشاوران کسبوکار ها شبکه قدرتمندی از مشتریان خاص خود را دارند. همینطور این توانایی را نیز دارند که کوچینگ را به مهارتهای فعلی خودشان اضافه کنند. آنها دارای مهارت لازم برای درک کسبوکار و نحوه ارتباط با صاحبان کار هستند.
مدیران
معمولا در حالت کلی مدیران، دیگران را بسیار خوب درک میکنند و میدانند چگونه با افراد و تیمهای مختلف ارتباط برقرار کنند.
مزایای کوچینگ کسب و کار :
ایجاد اعتماد به نفس
در حالت کلی اهمیت وجود اعتماد به نفس در کسب و کار و تجارت چیز غیر قابل انکار است. همین که از طرف یک کوچ و فردی با تجربه و فهمیده مورد حمایت قرار میگیرید و میتوانید بدون هراس داشتن از چیزی، خود را برای رویارویی با چالش های بزرگ زندگی تان آماده کنید. همچنین در مورد انتقادهای افراد صبور باشید و یا توانایی ریسک پذیری داشته باشید. این کار خودش نوعی افزایش اعتماد به نفس محسوب میشود.
درک این که چگونه با افراد مختلف همکاری کنیم
معمولا بیزینس کوچینگ شامل تمرین های زیادی در مورد امور شخصی و نیز ارتقاء سبک رهبری میباشد. از این طریق می توانید شناخت بهتری از خودتان نیز داشته باشید. در این مرحله باید خودتان را جای شخصیت های مختلفی در نظر بگیرید و با افراد مختلف و نحوه همکاری کردن با آن ها آشنا شوید.
تعیین یک چشمانداز، و مشخصکردن هدف ها و برنامهریزی برای رسیدن به راهبردهای تعیینشده
گاهی اوقات افراد روی برخی موضوعات تمرکز میکنند و فقط سعی در حل مشکل خاصی دارند. اینکار باعث غافل شدن از جنبه های دیگر موضوع شده و افراد را محدود میکند. معمولا یک بیزینس کوچ موفق، دیدگاهی قابل مشاهده را برایتان متصور میشود. او به شما کمک میکند بخشی از مشکلات را که شاید نمیتوانسته اید ببینید به سرعت شناسایی کنید و برای رفع این مشکلات تلاش کنید.
مقابله با بی کفایتی های ناخواسته
به طور کلی بیزینس کوچ، اطلاعاتی در اختیار ما قرار میدهد که از طریق تجربه یا صحبت با سایر افراد به دست آمده و باعث می شود چیزی فراتر از دید ما در اختیارمان قرار گیرد. همینطور باعث می شود از همه جوانب چیزهایی را که خودمان به تنهایی قادر به دیدنشان نیستیم، مشاهده کنیم و نقاط کور کسب وکار خودمان را شناسایی کنیم.
طرح پرسش های صحیح و کارآمد
باید توجه کنیم که بیزینس کوچ سوالات زیادی را از ما میپرسد و ما را وادار می کند در خصوص مسائل زیادی به صورت عمیق تامل کرده تا پاسخی مناسب برای آن ها بیابیم.
الویت بندی ریسکهای احتمالی
به طور کلی در این مورد بیزینس کوچ ها کمک می کنند خطرات موجود و استرس های احتمالی را فهرست بندی کنیم. برای مثلا بدانیم که امروز به کدام مساله باید رسیدگی کنیم و فردا نوبت کدام مسأله است.
مراقبت از کارمندان و برقراری ارتباط همدلانه
کارمندان هر سازمان یا شرکتی، معمولا جدا از منافع کاری خود و درآمد ماهانه، همیشه تمایل دارند در سِمت خود پیشرفت چشمگیری کرده و به مقام خوب سازمانی دست یابند. حال اینجا با به کار گیری بیزینس کوچ، این اطمینان را به کارمندان خود می دهید که از یک منبع فوق حرفه ای برای قدرت بخشیدن به امور سازمان تان استفاده کرده و مسیر آنها را هموارتر نموده اید.
مهمترین عناصر یک رابطه کوچینگی چیست؟
یکی از اصلی ترین عنصرهای کلیدی در برقراری یک رابطه مؤثر میان افراد و بیزینس کوچ متعهد بودن هر دو طرف است. هر دو طرف باید حتما مشتاقانه و با گذاشتن زمان کافی اعتماد طرف مقابل را به دست آورند و یک رابطه خوب برقرار کنند.
ویژگیهای که در زیر آمده اند از موارد ضروری هستند که کیفیت یک رابطه کوچینگی را بهتر میکنند:
- احترام: معمولا احترام در نتیجه ی تشخیص دادن دانش، مهارت و توانمندیهای کوچ و خواست افراد برای توسعه دادن توانمندیها و تجربیاتشان به دست میآید.
- اعتماد: معمولا اعتماد در نتیجه ارتباط داشتن، و در دسترس بودن، و نیز قابلپیشبینی بودن و وفاداری میان کوچ و افراد ایجاد میشود.
- شکل گیری همکاری و شراکت: معمولا کوچ و افراد باید حتما به این موضوع پی ببرند که هر دو مانند شریک های حرفهای و تجاری نیستند.
- انتظارات و توقعات واقعگرایانه: توجه کنید که کوچ شما را تشویق کند حتما برای خودتان هدف مشخص کنید. این اهداف نیز در عین واقع بینانه و دست یافتنی بودن، با کسب و کارتان مرتبط باشند.
- زمان : در بین همه عناصر، زمان یکی از مهمترین ها برای صاحب کسب و کار و نیز خود کوچ است. زیرا هر دو یک زمان مشخص را برای ملاقاتهایشان در نظر میگیرند.
مطالب مشابه
پیشنهاد میشه از مطالب زیر دیدن کنید.