برندسازی شخصی چیست؟
فهرست مطالب
برندسازی شخصی چیست؟
اگر بخواهیم یک توضیح کامل برای برند سازی شخصی ارائه دهیم میتوان گفت: برند سازی شخصی، مجموعهای از فرایندهایی است که با کمک آنها برند های تجاری متفاوت در آن علامت گذاری میشوند. درواقع برند سازی شخصی یک فرایند استراتژیک و آگاهانه است. هدف اصلی از برند سازی شخصی نظارت داشتن و کنترل تصویری است که بقیه افراد از برند شما دارند. این ذهنیت باعث میشود که بین رقبای داخلی و حتی سایر برندهای جهانی مقایسه شوید. برند سازی شخصی نوعی بازاریابی است که به عنوان یک برند تجاری به حساب میآید.
هدف از برندسازی شخصی چیست؟
هدف اصلی از برند سازی شخصی این است که افراد باید نام تجاری را که برای مجموعه و کسب و کارخود انتخاب کردهاند، تبلیغ کنند و همیشه سعی در توسعه آن داشته باشند. یکی از ثروتمندترین افراد جهان یعنی ایلان ماسک را میتوان به عنوان یک برند شخصی و قوی مثال زد. شما با کمک برند سازی شخصی میتوانید با نامی منحصر به فرد که برای کسب و کار و مجموعه خود انتخاب کرده اید در ذهن مردم بمانید. برندسازی شخصی باعث میشود که شما شناخته شوید. همینطور میتوان تهیه کننده ی معروف ترک یعنی آجون ایلیجالی را نیز به عنوان یکی از افراد شناخته شده و موفق در این زمینه دانست.
مقاله مرتبط : کوچینگ کسب و کار
چرا برندسازی شخصی اهمیت دارد؟
قدم اول در برند سازی شخصی خودشناسی است. شما باید از تمامی توانایی های خود آگاه بوده و شناخت کامل نسبت به خود داشته باشید. برندسازی شخصی این فرصت را برای شما فراهم میکند تا بتوانید در هر زمینه ای که علاقه دارید حرفه ای شوید. در وهله اول، هر فردی باید بنا به شناختی که از خود دارد نقاط قوت و ضعف خود را مشخص کرده و در حرفه ای که مشغول است، تخصص لازم را به دست بیاورد.
مراحل برندسازی شخصی چیست؟
همانطور که میدانید در ابتدای هر کاری امکان مواجهه با شکست و قرار گیری در شرایط مختلف وجود دارد. قبل تر نیز گفته شد شما اول از همه باید به خودشناسی برسید تا بتوانید یک برند شخصی موفق داشته باشید. با اینکار میتوانید هنگام بروز مشکلات، بدون سردرگمی دوباره برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنید. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار باید در نظر داشته باشید که این امکان وجود دارد که بارها در این مسیر عقب و جلو بروید تا به موفقیت برسید.
نکات مهم در مورد برند سازی شخصی :
رویکردها و پایه و اساس پرسونال برندینگ
در مرحله اول شما باید زاویه دیدتان را به تمامی مسائل تغییر دهید. مفاهیم مربوط به برندسازی شخصی را به خوبی درک کرده و با تمامی ویژگی های یک برند سازی شخصی آشنا بشوید تا بتوانید به اهدافتان دست بیابید.
ترویج و توسعه یک پلتفرم اختصاصی
در مرحله دوم شما برای ایجاد یک پرسونال برندینگ نیاز به یک پلتفرم مخصوص برای برند خود دارید. منظور از پلتفرم ابزاری است که شما با آن میتوانید برای برند شخصی خود تبلیغات انجام داده و با این کار در ذهن مخاطبان ماندگار شوید. بهترین راه برای تبلیغات برند شخصی استفاده از فضای مجازی است. شما میتوانید از طریق فضای مجازی مشتریان زیادی برای برند خود جذب کنید. همینطور میتوان از طریق یک وب سایت شخصی نیز تبلیغات برند خود را انجام داد.
تمرکز روی قابلیتها و ارزشهایتان
در مرحله سوم افراد باید از تمامی قابلیت ها و توانایی های خود نهایت آگاهی را داشته باشند. اگر افراد بتوانند به درستی این کار را انجام دهند میتوان گفت نصف راه را به سوی موفقیت پیموده اند. زمانی که یک ایده در ذهن خود دارید اول از همه به این موضوع فکر کنید که آیا میتوانید در این راه توسعه و پیشرفت کافی داشته باشید؟ اگر جوابتان به این سوال مثبت بود بعد از بررسی تمامی موارد ذکر شده، دست به کار شوید.
تبدیل شدن به یک برند شخصی معتبر
در مرحله چهارم شما بعد از هدف گذاری، برنامه ریزی، خودشناسی، شناخت قابلیت ها و توانایی های خود میتوانید برای پیشرفت و رشد برند خود تلاش کنید. همینطور شما باید روزانه اطلاعات زیادی را درمورد برند خود از طریق مقاله نویسی، ویدئو های مرتبط، تولید پادکست و اشتراک گذاری آنها در سایت شخصی و فضای مجازی خود بتوانید اعتماد کاربران خود را به دست بیاورید.
تعیین اولویتها
در مرحله پنجم شما باید اولویت هایی را برای خود در برند شخصی تان مشخص کنید. البته همینطور که قبلا در مورد داشتن هدف و برنامه ریزی صحبت کرده ایم میدانید که داشتن اولویت هایی در کار باعث میشود که بتوانید زودتر به اهداف خود دست یابید. معمولا اهداف اصلی یک برند تجاری باید شامل توسعه کسبوکار، فروش بیشتر و افزایش درآمد باشد.
خودتان باشید.
در مرحله نهایی این جمله را برای خودتان آویزه گوش کنید “خودتان باشید.” شاید برخی از افراد در این نظر باشند که برندسازی شخصی چه ربطی به این جمله دارد! اما باید بدانید که پایه و اصول یک برند سازی شخصی بر مبنای این است که خودتان باشید. داشتن یک برند شخصی قدرتمند مانند داشتن یک برند تجاری قوی، اهمیت دارد. پس همیشه خودتان باشید تا بتوانید پله های موفقیت را طی کرده و ترقی کنید.
مزایای داشتن یک برند شخصی قدرتمند چیست؟
- کسب درآمد
- زندگی با هدف
- جذب مخاطبان
کسب درآمد
همانند هر کار دیگری هنگامی که یک برند شخصی را راه اندازی میکنید باید به فکر درآمدتان از برند خود باشید. داشتن درآمد از برند شخصی یک اصل مهم است. اما نباید در اولویت اول از نظر کسب درآمد قرار داشته باشد. شما با پیشرفت روزافزون میتوانید در نهایت به درآمد مطلوبی از برند خود برسید اما همزمان باید ماموریت اصلی کسب و کار خود را نیز بصورت موازی پیش ببرید.
زندگی باهدف
همانطور که قبلا گفته شده است زندگی بدون هدف بسیار رقت بار و پوچ تلقی میشود. همه ی افراد باید اهدافی داشته باشند و سپس برای رسیدن به اهداف خود باید به صورت مرتب برنامه ریزی کنند. افراد باید تلاش کنند تا مطابق برنامه پیش رفته و با هر برنامه ریزی و عمل کردن، مسیر موفقیت را هموارتر کنند.
جذب مخاطبان
هنگامی که فردی ایده ای بسیار خلاقانه و جذاب در مورد کسب و کار خود داشته باشد. پس از به اشتراک گذاری این ایده با مخاطبان، متوجه خواهد شد که این ایده تا مدت ها در ذهن مخاطبان باقی میماند. علاوه بر اینکه این کار تاثیر بسیار زیادی در برند سازی شخصی فرد دارد به موفقیت تمامی جنبه های کسب و کار نیز کمک میکند.
نکات کلیدی و مهم برای انتخاب نام برند برای کسب و کار خودتان:
نام برند خود را کوتاه انتخاب کنید.
منظور از کوتاه بودن نام تجاری این است که نام برندتان طوری باشد که بر روی زبان بنشیند. این کار سخت نیست و میتوانید باکمی تحقیق درمورد برند های معتبر جهان، یک نام مناسب را برای برند خود انتخاب کنید.
مطمئن شوید که اسم برند شما املای راحتی دارد.
حتما به این موضوع توجه زیادی داشته باشید. زیرا مخاطبان بعد از شنیدن نام تجاری شما هنگامی که میخواهند درمورد شما در فضای مجازی جستجو کنند، اگر از املای راحت برای برند خود استفاده نکنید به دلیل تایپ اشتباه نمیتوانند نام شما را پیدا کنند.
نام تجاری خود را به چیزی خاص محدود نکنید.
سعی نکنید نام تجاری خود را حتما همانند حوزه فعالیت تان انتخاب کنید. برای مثال میخواهید یک نام برای برند لوازم آرایشی خود انتخاب کنید و نام برندتان را “لوازم آرایش” بگذارید! این ایده ای بسیار بدی است.
نام دامنه را بررسی کنید.
یکی از اشتباهات رایج در انتخاب نام برای برند شخصی استفاده از نام هایی است که در حال حاضر موجود هستند. افراد فکر میکنند که با دامنه ی متفاوت میتوانند همان نام را انتخاب کنند. اما انجام این کار یک اشتباه بزرگ است.
تک باشید.
سعی کنید نامی متفاوت و تاثیر گذار برای برند خود انتخاب کنید به طوری که همیشه تک و خاص باشد.
تلفظ نام تجاری باید راحت باشد.
همانطور که قبلا گفته شد نام تجاری شما باید املای درستی داشته باشد. در کنار این کار شما باید نام تجاری خود را به گونه ای انتخاب کنید که تلفظ کردنش آسان باشد.
در پروفایلهای رسانههای اجتماعی تحقیق کنید.
با تحقیق کردن میتوانید بدانید که آیا نامی که برای برند خود انتخاب کرده اید در رسانه های اجتماعی موجود است یا نه.
نام تجاری شما نباید قبلا ثبت شده باشد.
هنگامی که میخواهید شرکتی را ثبت کنید حتما باید تحقیق کنید که آیا یک برند یا شرکتی با نام مشابه موجود است یا نه که مبادا در منطقه یا کشورتان یک برند با نام مشابه موجود باشد.
درمورد علامت تجاری خود تحقیق کنید.
حتما قبل از انتخاب نام برای برند خود تحقیقات لازم درمورد علامت تجاری یا همان لوگو را کامل کنید. ببینید آیا میتوانید برای نام برند خود علامت تجاری بسازید یا نه.
شما برای تبدیل شدن به یک برند شخصی باید کالا و خدمات با کیفیتی ارائه دهید. برندسازی شخصی مستلزم صبر و حوصله و روحیه ای خستگی ناپذیر است. همینطور همیشه باید در برندسازی شخصی صادق باشید. تیم آلفا کوچ به همراه کوچ های مجرب و خلاق خود میتواند شما را در این راه همراهی کنند تا بتوانید مراحل برندسازی شخصی را پله به پله طی کرده و به موفقیت دست یابید.
دیدگاهتان را بنویسید