کوچینگ حرفه ای
کوچینگ حرفه ای
(هر آنچه که باید در سال 2021 بدانید)
بسیاری از سازمان ها با یک بازار غیرقابل پیش بینی روبرو هستند که به مدیریت، تغییر سریع و استراتژی ها و راه حل های منسجم نیاز دارد تا انتقال تدریجی به تحول دیجیتال را آغاز کند. مدیران علاوه بر هدایت تیمها از طریق فرآیند تغییر سریع، با چالش دیگری در یادگیری نحوه ادامه مشارکت و توسعه تیمها از راه دور روبرو هستند.
در عین حال، توقف استخدام و افزایش تقاضا برای استعدادهای دیجیتال، شرکای تجاری منابع انسانی و مدیران L&D (آموزش و توسعه) را برای توسعه برنامههای یادگیری که میتوانند استعدادهای جدید را همراهی کنند و با برنامههای داخلی مؤثرتر مربیگری کنند، تحت فشار قرار میدهد.
کوچینگ حرفه ای یا کوچینگ اجرایی برای مدتی طولانی توسط شرکت ها، مدیران اجرایی و تیم ها مورد استفاده قرار گرفته است و با هر دوره جدید تکامل یافته است. در محیط کاری پیچیدهتر و در حال تغییر که امروزه با آن روبرو هستیم، کوچینگ حرفهای بیش از هر زمان دیگری محبوب شده است.
به همین دلیل است که ما این راهنمای آسان را برای مدیران، تیمها و رهبران جمع آوری کردهایم تا اصول مربیگری حرفهای و نحوه بهرهمندی از مزایای آن را درک کنند.
کوچینگ حرفه ای چیست؟
هنگامی که کوچینگ حرفه ای به درستی انجام شود، عنصر مخفی است که مدیران توسعه و شرکای تجاری منابع انسانی برای توسعه استعدادهای کلیدی، مشارکت و حفظ عملکردهای برتر، و شکل دادن به رهبران موثر که مهارت های مورد نیاز برای توسعه تیم های با عملکرد بالا را دارند، استفاده می کنند.
اما حتی اگر همه ما با اصطلاح ” کوچینگ حرفه ای ” آشنا باشیم – مفهوم آن دقیقاً چیست؟
فدراسیون بینالمللی کوچینگ، کوچینگ حرفهای را بهعنوان فرآیند «همکاری با مشتریان در یک فرآیند تفکر برانگیز و خلاقانه که به آنها الهام می بخشد تا پتانسیل شخصی و حرفهای خود را به حداکثر برسانند» توصیف میکند.
در دنیای تجارت، این یک همکاری است که به کارمندان و رهبران اجازه میدهد تا مهارتهای جدید را توسعه دهند، مسیر شغلی روشنی را ترسیم کنند و عملکرد خود را با کمک یک مربی معتبر بهبود بخشند.
چند فرمت مختلف کوچینگ وجود دارد: کوچینگ گروهی، کوچینگ 1 به 1 و حتی کوچینگ آنلاین در مقابل کوچینگ آفلاین.
یک تمایز در قالب های کوچینگ، بین کوچینگ فردی و کوچینگ جمعی یا گروهی است. تفاوت بین این دو شکل واقعاً به هدفی که می خواهید برسید بستگی دارد.
اگر می خواهید به یک رهبر یا مدیر جدید با عملکرد بالا کمک کنید تا مهارت های نرم خود را بهبود بخشد یا بر مشکلات خاص محل کار غلبه کند، کوچینگ یک به یک بهترین است. بخصوص در موقعیت دوم، مهم است که فرد مورد نظر احساس راحتی کند و آماده تغییر باشد. این فقط در یک مکالمه 1:1 قابل دستیابی است.
اگر میخواهید با موفقیت تغییرات گستردهای را در شرکت خود آغاز کنید، چه در حال تغییر سازمانی باشید و چه میخواهید تنوع و شمول در شرکت خود را بهبود بخشید، کوچینگ جمعی به شما کمک میکند تا نگرشها و ذهنیتها را در همان جهت هدایت کنید.
در این بخش به جزئیات بیشتر در مورد اهداف مختلف کوچینگ حرفه ای می پردازیم:
چه زمانی شرکت شما به کوچینگ حرفه ای نیاز دارد؟
با این حال، چه یک کوچینگ فردی یا یک کوچینگ گروهی، این فرآیند به سختی از هدف و تعریف اصلی کوچینگ حرفهای – یعنی به حداکثر رساندن پتانسیل از طریق یک فرآیند محرک و خلاق – منحرف میشود.
هر نوع کوچینگ به نیازها و اهداف شرکت یا شخصی که می خواهد از آن بهره ببرد بستگی دارد. با این حال، هنگامی که یک تیم یا شرکت از راه دور کار می کند، گزینه واضح کوچینگ دیجیتال است.
کدام کوچینگ، حرفه ای نیست؟
اگرچه تعریف ICF بدون ابهام است و ایده کوچینگ حرفه ای واضح به نظر می رسد، اما اغلب توسط کسانی که آن را با سایر اشکال کوچینگ اشتباه می گیرند، سوء تفاهم و سوء تعبیر می شود.
ابتدا، توضیح این نکته مهم است که کوچینگ حرفه ای، کوچینگ شخصی نیست. کوچینگ شخصی برای کسانی است که در زندگی خصوصی خود به آن نیاز دارند، حتی اگر گاهی اوقات بر نحوه کار آنها تأثیر بگذارد. از سوی دیگر، یک کوچ تجاری تنها در چارچوب یک سازمان حرفه ای و اهداف مرتبط با آن شرکت مداخله می کند.
کوچینگ حرفه ای درمان نیست – برخلاف یک درمانگر، کوچ برای تجویز چیزی ندارد، بلکه برای حمایت از روند کار و دستیابی بهتر به هدف است.
کوچینگ حرفه ای آموزش نیست. این یک تصور غلط رایج است. تعلیم و تربیت به این معناست که یک مربی دانش خاصی را به او منتقل می کند و می آموزد و سپس دانش آموز برای تسلط و یادگیری آن باید تمرین و تمرین کند. در مقابل، در کوچینگ حرفهای، کوچ با مشتری یا مشتریان کار میکند تا به آنها کمک کند تا به روش خود پیشرفت کنند.
کوچینگ حرفه ای برای چه کسانی مناسب است؟
-
مدیران اجرایی
کوچینگ اجرایی شاید یکی از رایج ترین شیوه ها در سازمان ها باشد. چرا اینطور است؟ خوب، حتی اگر شما یک عملکرد برتر در حوزه کاری خود داشته باشید و حتی یک مدیر عالی باشید، پس از رسیدن به مدیریت ارشد، ریسک ها به طور قابل توجهی تغییر می کند.
در سطح مدیریتی، شما مسئولیت رهبری یک تیم یا بخش بزرگ را دارید و مسئول موفقیت ها و شکست های آن هستید. این می تواند منجر به استرس و اضطراب اضافی شود که اغلب می تواند پیشرفت و عمل را محدود کند.
به همین دلیل، کوچ های رهبری معمولاً بر کمک به مشتریان خود برای خودآگاهی، تعریف اهداف، حمایت از آنها در دستیابی به اهدافشان و در نهایت توانمندسازی آنها برای دستیابی به پتانسیل کامل خود تمرکز می کنند و در عین حال سازمان را در مسیر درست قرار می دهند.
-
مدیریت میانی
رهبران آینده شما برای ایجاد یک سیستم مؤثر و معنادار برای شناسایی نامزدهای با استعداد با پتانسیل پیشرفت در سازمان بسیار مهم هستند. با این حال، طبق یک مطالعه ، 86٪ از رهبران منابع انسانی احساس می کنند استعداد مناسبی برای رهبری در آینده ندارند.
مدیریت میانی شاید مهم ترین اما اغلب نادیده گرفته ترین بخش در بسیاری از شرکت ها باشد. این مدیران وظیفه نظارت و توسعه تیمهای با عملکرد بالا را دارند، اما زمانی که خودشان به کمک نیاز دارند به کجا میروند؟ یا اگر آنها قادر به آموزش کارکنان جوان برای حفظ سطوح بالای بهره وری و عملکرد نیستند چه باید بکنند؟
تاکید زیادی بر آموزش و توسعه مدیران یا کارگران خط مقدم برای افزایش بهره وری می شود، اما ضروری است که مدیریت میانی نیز برای خواسته های شغلی خود مجهز باشد.
برای هر شرکت یا سازمانی، کوچینگ مدیریت میانی میتواند خط تولید استعدادها را تقویت کند و افراد توانمندتری را برای پیشرفت در سازمان آماده کند و در عین حال تضمین کند که اهداف سازمانی برآورده میشوند.
-
کارمندان و افراد کلیدی
هر شرکتی دوست دارد کارکنانش بهترین باشند. این یک وحی نیست، صرفاً یک ضرورت در بازار رقابتی است. کارمندان کوچینگ می تواند آنها را با چشم انداز شرکت هماهنگ کند، بهره وری آنها را افزایش دهد، آنها را قادر سازد تا وظایف بیشتری را به عهده بگیرند و آنها را قادر می سازد کارآمدتر کار کنند.
همچنین برای هر شرکتی سرمایه گذاری خوبی است که به همه کارکنان خود از ردیف اول تا آخر مربیگری حرفه ای ارائه دهد. مربیان حرفه ای می توانند به کارکنان کمک کنند تا مهارت های نرمی را که برای انجام کارهایشان در بالاترین سطح نیاز دارند تسلط پیدا کنند و آنها را تشویق کنند تا ابتکار عمل و مسئولیت بیشتری را بر عهده بگیرند.
چه زمانی شرکت شما به کوچینگ حرفه ای نیاز دارد؟
-
مدیریت تغییر
مطالعات مک کینزی و شرکتش نشان می دهد که 70 درصد از پروژه های تغییر، شکست می خورند. دلایل متعددی برای این وجود دارد، اما یکی از مؤلفههای کلیدی برای تحول موفق، بدون شک سفیران تغییر سطح متوسط هستند که میتوانند به تیمها انگیزه داده و تغییرات را از پایین به بالا هدایت کنند.
با این حال، اکثر مردم هیچ تجربه ای از نقش یک “عامل تغییر” ندارند. و بسته به میزان ریشهگذاری این شیوهها در سازمان شما، این میتواند حتی سختتر از آنچه انتظار دارید باشد. این امر به ویژه هنگامی که در یک سازمان بزرگتر کار می کنید که به گروه بزرگی از عوامل تغییر برای دستیابی به یک رویکرد هماهنگ نیاز دارد، صادق است.
-
توسعه مهارت های نرم
مهارت های نرم همیشه در تربیت رهبران موثر مهم بوده است. اما امروز، با پراکنده شدن تیم ها و کار از خانه، آنها بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارند. مدیران امروزه با چالشهای جدیدی از حفظ ارتباط روان گرفته تا حفظ روحیه تیمی فعال آنلاین روبرو هستند.
از آنجایی که مفاهیم جدیدی مانند “خستگی زوم” ظهور می کند و والدین برای ایجاد تعادل بین کار و خانواده در خانه تلاش می کنند، رهبران باید در این زمان های نامشخص رهبری خود را نشان دهند.
-
مسیر شغل / تحرک
در حالی که بسیاری بر جذب و استخدام استعدادهای جدید تمرکز می کنند، حفظ کارکنان و تحرک داخلی گاهی نادیده گرفته می شود – که به ضرر شرکت است. همانطور که قبلا ذکر شد، سرمایه گذاری در خط استعدادها و مربیگری نیروی کار موجود، می تواند سازمان شما را از درون تقویت کند.
با حصول اطمینان از اینکه استعدادهایی که در سازمان شما وجود دارد به درستی مدیریت و هدایت می شوند، می توانید اطمینان حاصل کنید که این افراد فرهنگ را به روش صحیح تجسم می بخشند و در نتیجه به رشد سازمان کمک می کنند.
-
آموزش تنوع
شرکت های بیشتری نیاز به ایجاد فرهنگ شرکتی متنوع و فراگیر را تشخیص می دهند. سوگیری ناخودآگاه، حساسیت و هنجارهای سنتی برای مدت طولانی بسیاری از سازمان ها را از استخدام یا آموزش کارکنان با پیشینه ها، فرهنگ ها، قومیت ها و جنسیت های مختلف باز می دارد.
بسیاری از مطالعات نشان می دهد که زنان و کارمندان اقلیت فرصت های کمتری برای مشاوره و توسعه حرفه ای دریافت می کنند، به این معنی که رهبران و تیم های رهبری تا حد زیادی همگن باقی می مانند. به عنوان مثال، طبق مطالعه ای که انجام شده است، تنها 35 درصد از پست های رهبری در 500 شرکت در اختیار زنان و اقلیت ها است.
چه بخواهید به تیم رهبری خود کمک کنید تا در چالشهای جدید، تطبیق با تجربیات جدید و حضور گروههای متنوعتری از کارمندان را داشته باشید، یا صرفاً فرصتهای توسعه حرفهای را بهطور خاص برای استعدادهای مختلف ایجاد کنید، کوچینگ حرفهای میتواند کمک کند و خواهد کرد.
چگونه کوچ حرفه ای مناسب برای شرکت خود پیدا کنید؟
هنگامی که تصمیم گرفتید که شما یا کسب و کارتان می توانید به دنبال کوچینگ حرفه ای باشید، مهم است که برای درک کامل نوع کوچینگ مورد نیاز خود وقت بگذارید و مربی یا کوچ مناسب را بیابید و پلتفرمی را برای دستیابی به نتایج دلخواه انتخاب کنید.
در زیر یک راهنمای گام به گام برای کمک به انتخاب کوچ حرفه ای مناسب آورده شده است:
-
تصمیم بگیرید که کدام فرمت کوچینگ برای شما یا شرکت شما مناسب تر است.
اولین قدم این است که تصمیم بگیرید چگونه می خواهید از کوچینگ حرفه ای استفاده کنید و چگونه می خواهید آن کوچینگ را ارائه دهید. به عنوان مثال، اگر میخواهید بهترین نتیجه را از یک تیم یا چندین تیم که روی یک پروژه بزرگ کار میکنند به دست آورید، احتمالاً کوچینگ گروهی بهترین گزینه است زیرا از مهارتها و تجربه گروه استفاده میکند و منابع را برای یافتن بهترین راه برای کار با هم جمع میکند.
اگر میخواهید بهترین نتیجه را از خودتان یا یکی از افراد کلیدی در سازمانتان بگیرید، پس کوچینگ فردی مهم است زیرا بر بهبود فرد و درک نحوه کار آنها به شیوهای تمرکز میکند که به او اجازه میدهد مؤثرترین کار را انجام دهد.
وقتی همه کارمندان شما از راه دور کار می کنند، منطقی است که کوچینگ حرفه ای را آنلاین انجام دهید. این برای افرادی که از راه دور کار می کنند بهترین است زیرا کوچینگ آنلاین اغلب منعطف است و می تواند متناسب با برنامه کاری کارکنان تنظیم شود.
-
به دنبال فردی با تجربه/گواهینامه مناسب باشید.
در دنیایی مملو از شارلاتانها، صنعت کوچینگ حرفهای گاهی توسط تمرینکنندگانی که گواهیها، دانش و تجربه مناسبی برای مربیگری مناسب شما یا کارمندانتان ندارند، آلوده شده است.
در حقیقت، تعدادی نمونه از کوچینگ حرفه ای وجود دارد که اشتباه کرده است. برخی از این «مربیها» درک و آموزش لازم را برای برآورده کردن الزامات آموزش روانشناختی مناسب ندارند. اگر اینطور نیست، آن مربیان به مسائل واقعی توجه نکرده اند یا مشتریان خود را به روش های درست برای تبدیل شدن به کارکنان بهتر و شادتر راهنمایی نکرده اند.
در عوض، مواردی مشاهده شده است که این کوچه های ناکارآمد رفتارهای منفی مشتریان خود را با درمان علائم به جای علل ریشه ای تقویت می کنند. و اگر آن مشتری در موقعیت رهبری باشد، می تواند عواقب مرگباری برای کل شرکت داشته باشد.
بنابراین اگر به دنبال یک مربی حرفه ای هستید، باید برای انجام تحقیقات خود وقت بگذارید و مطمئن شوید که آنها صلاحیت های مناسب برای این کار را دارند.
-
ایده ای در مورد آنچه می خواهید بهبود دهید داشته باشید.
به راحتی می توان گفت که می خواهید یک کوچ حرفه ای استخدام کنید تا به افراد و سازمان شما کمک کند تا به پتانسیل کامل خود دست یابند. با این حال، اگر دقیقاً نمیدانید چه چیزی را میخواهید بهبود دهید یا کجا میخواهید شاهد بهبود باشید، ممکن است در نهایت پول و زمان خود را هدر دهید.
به همین دلیل بسیار مهم است که در مورد آنچه می خواهید با خدمات یا پلتفرم های کوچینگ حرفه ای به دست آورید، واضح باشید – آیا می خواهید کارکنان کلیدی را آموزش دهید؟ یا برای تغییر سازمانی آماده شوید؟ در مورد نیازهای خود صادق باشید و سپس بر اساس آن انتخاب کنید.
-
بررسی کنید که آیا این پیشنهاد برای شما مناسب است یا خیر.
گاهی اوقات یک مربی و یک مشتری با هم مطابقت ندارند و اهداف شما محقق نمی شود. اما نگران نباشید. این فقط بخشی از فرآیند است.
به مربی حرفه ای خود یک دوره آزمایشی بدهید، اثربخشی نتایج آنها را بسنجید و تصمیم بگیرید که ادامه دهید یا مسیر را تغییر دهید. همیشه انتخاب با شماست.
افکار نهایی
کوچینگ حرفهای میتواند برای شما یا کسبوکارتان یک موهبت باشد، زیرا به شما کمک میکند پتانسیلهای خود را باز کنید و بهترینها را در افراد با استعداد خود به نمایش بگذارید.
فقط به یاد داشته باشید که هنگام انتخاب مربی حرفه ای خود هوشیار و آگاه باشید و برای درک واقعی آنچه نیاز دارید وقت بگذارید. این شانس موفقیت شما را افزایش می دهد.
با کمک این راهنما، مربی، مدل یا برنامه کوچینگ حرفه ای را پیدا کنید که برای شما مناسب است و از روندی که طی می کنید لذت ببرید!
دیدگاهتان را بنویسید